Tuesday 7 March 2017

[Mini Novel] K.A.D.L.R (BAB 7)

"Nama apa?" Aman kerut dahi. Dia tak jadi menyuap nasi mendengar nama yang disebut Lutfi.
"Puspa Wangi aku kata."
Radzi dah tersedak-sedak, "Datang dari zaman bila? Klasik benor namanya..."
"Dia sebaya PG kot," jawab Lutfi.
Danny mengacau-ngacau kuah mee kari dengan meenya supaya serasi sebelum bersuara, "PG tua dua tahun dari kita."
"Ha..." Lutfi mengangguk. Nak jawab tak boleh. Mulut penuh dengan makanan.
"Dah kahwin?" Tanya Kasyaf sebelum menyuap nasi yang sudah digaul dengan kuah ayam masak kicap ke dalam mulut.
Uhuk! Lutfi tersedak.
Aman laju menepuk belakang Lutfi.
Danny dah tersengih sebelum menghulur air pada Lutfi. Kemain Kacap...
Radzi dah tergelak-gelak. Baru tanya dah kahwin, tersedak terus! 
"Kau, Kacap! Saja nak bagi harapan aku musnah hancur kan?" Ujar Lutfi selepas meneguk air yang dihulur Danny.
"Aku tanya je."
Danny senyum sinis, "Kau apa kes, Kacap? Sejak bila kau pandai pakai emoji? Mood kau hari ni pun bukan main okey. Ada orang senyum dekat kau ke?"
Uhuk! Kacap pula tersedak!
Radzi terus menepuk belakang Kasyaf. Lutfi pula menghulurkan gelas yang dia gunakan tadi kepada Kasyaf, "Minum dulu. Minum."
Aman pula dah jungkit-jungkit kening pada Danny. Siapa?
Danny pula buat menunjukkan baju hitam yang dipakainya kepada Aman.
Aman buntangkan matanya yang tak berapa besar, "IKA MINAH GOTHIC?!"
Kasyaf yang sedang meneguk air, terus tersembur, "Purrrr!"
"Hoi, menyembur!" Lutfi mengelap wajahnya yang terkena tempias air Kasyaf. Pinggan yang masih bersisa langsung ditolak ke tepi. Tercemar habis!
"Iyekkkk!" Radzi ambik tisu lalu dilap-lap pada lengannya yang terkena semburan magis Kasyaf.
Danny tersenyum senget sebelum menyuap mee kari ke dalam mulutnya. Hai, senangnya dalam hati... dapat kenakan Kacap. Muahaha!

“Aman, petang ni ada practice tak?” Danny yang sedang duduk berlunjur kaki di luar surau bertanya pada Aman. Habis saja kelas tadi, terus dia dan Radzi ke surau untuk menunaikan solat Zohor. Kebetulan, mereka berdua bertembung dengan Aman yang sedang mengambil wuduk di surau itu.
“Adalah, kan?” Aman menjawab tak pasti, “PG tak mesej apa-apa ke dalam group Whatsapp?”
Danny menggeleng, “Entah! Mobile data aku dah habis. Wifi kampus aku tak dapat nak connect.”
Aman keluarkan telefon pintarnya dari poket seluar. Aplikasi Whatsapp dibuka sebelum dia membaca pesanan yang masuk, “Tak ada! Coach pun senyap je.”
Danny mengangguk saja, “PG dok dalam lab kot. Tak apalah. Lepas kelas karang aku nak pergi pejabat HEPA, nanti aku tanya coach. Alang-alang tu biar aku tanya terus pasal jadual latihan.”
“Bagus! Sem depan, aku vote kau jadi kapten!”
Danny buat muka, “Tak nak aku jadi kapten. Nak handle diri sendiri pun tak terdaya, inikan nak handle satu team.”
Aman ketawa saja sebelum dia duduk di sebelah Danny, “Kau ada kelas lagi lepas ni?”
Danny angguk, “Ada. Kau?”
Aman geleng, “Tak ada tapi aku nak pergi library. Cari bahan rujukan sikit.”
“Eh, mana Radzi ni? Lamanya melabur...” Danny mengerling jam di pergelangan tangannya. Tadi lepas selesai solat, Radzi cakap nak pergi ke tandas. Nak membuang katanya.
“Aman! Danny!”
Aman yang mendengar namanya diseru, panggung kepala! “Kasturi!”
Danny pula dah ketawa.
Lutfi langsung menunjuk penumbuk pada Aman, “Apasal kat sini pun aku jumpa dengan korang?”
“Wei, gila! Kalau kau tak tegur tadi, kami dua nak buat tak peduli je tau tak?” Usik Danny pada Lutfi yang dah duduk di sisi Aman, “Kau dari mana?”
“Baru lepas jumpa lecturer. Dia nak aku masuk sayembara penulisan puisi sempena dengan Minggu Bahasa.”
“Ooo... dah tu? Kau nak masuk ke? Pergh... makin berkepuklah duit kau...”
Lutfi jeling Aman yang tersengih, “Bengong! Aku tak bagi jawapan lagi. Sibuklah sekarang. Dengan assignmentnya, presentation lah, dengan test lagi... tak dan nak kejar aku pun.”
Danny dan Aman mengangguk. Sekarang ni memang waktu-waktu genting pelajar. Baru hantar assignment lama semalam, hari ni dapat assignment baru. Esok test, lusa test, siang test, malam pun test.
“Eh, korang buat perjumpaan rumah sewa kat surau ke macam mana?” Tegur Radzi yang baru keluar dari surau pada tiga orang manusia yang bertenggek di tangga.
Lutfi pantas berdiri, “Dah, aku nak solat dulu! Melayan korang, habis waktu gitu je...”
“Dia yang kuat sembang, salahkan kita pulak!” Danny buat muka menyampah sebelum dia berpaling memandang Radzi, “Woi, kau berak batu ke?”
Aman yang di tepi Danny dah tutup muka, malu! Gila apa tak malu, dua orang gadis yang keluar dari surau perempuan yang terletak di sebelah surau lelaki dah ketawa-ketawa memandang dia dan Danny!
“Ha, memang aku berak batu pun!” Balas Radzi tanpa rasa bersalah.
“Woi, kita kat surau tau! Bukan dekat rumah sewa korang nak sembang berak cair, berak batu, berak meleleh ke apa...”
Radzi dan Danny pantas buat muka. “Euww! Berak meleleh! Selebet!”

Danny yang menongkat dagu dengan tangannya mengerling Radzi di sebelahnya. Matanya yang terasa kuyu dikerdip beberapa kali. Perlahan-lahan dia keluarkan telefon yang ada di dalam poket lalu diletakkan di atas meja. Nasib baik duduk belakang sekali, taklah kantoi dengan lecturer!
Radzi yang sedang fokus (acah-acah fokus) terasa telefon di dalam poketnya bergetar. Dengan berhati-hati telefon itu dikeluarkan lalu notifikasi yang masuk dibaca. Dia mengerutkan dahinya sebelum memandang Danny.
Danny
- Radzi, bosan gilosss...-
Radzi
- Wei, gila. Aku ada sebelah kau je kot!-
Danny
- Bosannnnnnnn  😒 😒 😒-
- Mengantuk... semuanyalah-
- Macam mana kau boleh tahan mata?-
Aman
- Woi, dalam kelas mana boleh main telefon-
- Tak berkat ilmu woi-
#PencetusUmmahAman-
- Kau kata kau tak ada internet, Danny-
Lutfi
- Pencetus ummah pebenda-
- Penghancur ummah adalah  πŸ˜‚ πŸ˜‚ πŸ˜‚-
Danny
- Wifi dah boleh connect-
- Saya sokong, Lut  πŸ™‹ πŸ™‹-
Aman
πŸ˜’ πŸ˜’ πŸ˜’-
- Wei, siapa free petang sat lagi?-
Radzi
- Mengapakah?-
Aman
- Pergi Tunas jom-
- Aku teringin nasi ayamlah-
Radzi
- Kau?-
- Aman? Teringin nasi ayam?-
- Sejak bila kau suka nasi ayam?-
Danny
- Sejak dia tau adik PG suka nasi ayam yang orang jual dekat luar Tunas Supermarket tu-
- Kan Aman kan? Kan?-
Lutfi
- Alah, macam kaulah Danny  😁 😁 😁-
- Angau dekat Jihan-
- Sanggup hari-hari makan mee kari yang dia buat  😍 😍 😍-
Danny
- Diamlah Kasturi-
Lutfi
- Jebon Danny  😠 😠 😠-
Radzi
- KAHKAHKAHKAH  πŸ˜‚ πŸ˜‚ πŸ˜‚-
Aman
- Hoi, siapa nak ikut aku petang ni?-
Kasyaf
- Aku-
- Tapi aku bawak kawan sekali-
Danny
- Siapa?-
- Kawan imaginasi kau ke?-
πŸ˜‚ πŸ˜‚ πŸ˜‚ πŸ˜‚-
Kasyaf
- Bangang-
- Ika dengan Jihan nak follow. Ada benda kami kena beli untuk Program Sehati Sejiwa-
Aman
- Uuuu...-
- Orang tu dah baik dengan musuh dia  πŸ˜‰ πŸ˜‰-
Kasyaf
- Aku professional-
- Tapi dia naik kereta dengan Jihanlah-
Aman
- Nak naik kereta kau pun boleh-
πŸ˜‰ πŸ˜‰ πŸ˜‰-
Kasyaf
- ....-
Danny
- Jihan ikut?-
Radzi
- Kau tak payah nak ikut-
- Assignment kau tak siap lagi-
- Kau cakap, nak buat petang ni-
- Sebab tak ada latihan basketball-
Danny
- Siapa kata aku nak ikut pun-
Lutfi
- Alalala, cian Danny tak boleh ikut-
😒 😒 😒-
Danny
- Cian  😏 😏 😏-
Aman
- Cian  😏 😏 😏-
Radzi
- Cian  😏 😏 😏-
Kasyaf
- Aku tak faham macam mana Lutfi boleh jadi penulis-
- Typo bersepah-
Lutfi
- Jebon sekor-sekor-
😠 😠 😠 😠-
Danny tekup mulut, menahan tawa yang mahu meletus namun...
“Muhammad Dhani! Apa yang kelakar sangat tu? Nak share dengan kelas?” Suara Dr Azila yang bergema di dalam dewan kuliah itu mematikan rasa ingin ketawa Danny.
Radzi di sebelah Dhani cepat-cepat buat muka tak berperasaan dan konon-konon sedang fokus di dalam kelas.
“Dhani?” Dr. Aliza menjungkit kening ala Ziana Zain.
Danny rasa tubuhnya keras kejung. Mampus aku...

“Kau dah baik ke dengan Ika tu?” Aman pandang Kasyaf yang sedang memandu.
Kasyaf jungkit bahu, “Biasa je.”
Aman mengangguk, “Tak cuba nak kenal dia dengan lebih mendalam?”
“Motif?”
Aman jungkit bahu, “Saja... rasa macam kau dengan dia tu sesuai je.”
“Jangan merepek!” Ujar Kasyaf, serius.
“Kalau kau jadi dengan dia, jangan lupakan aku!”
“Kau nak aku tinggal kau tepi jalan ke?”
“Kita dah sampai Tunas dah punnnn...” Aman buat muka mengejek pada Kasyaf.
Kasyaf diam, malas nak balas.
“Tu, kosong!” Aman menunjuk ke sebuah petak parkir yang kosong tak berkereta dan Kasyaf terus memberi signal ke kiri.
Usai memarkirkan kereta, Kasyaf dan Aman serentak keluar dari kereta.
“Kau nak ikut aku masuk dalam ke?” Kasyaf pandang Aman.
Aman geleng, “Tak kot. Tak ada apa nak beli. Aku tunggu kat kedai nasi ayam tu. Korang lama ke?”
“Kejap je kot. Nak survei barang je.”
“Kau nak aku tapau apa-apa tak?”
“Sedap ke nasi ayam tu?” Tanya Kasyaf sambil memandang ke kedai nasi ayam yang penuh dengan orang itu.
“Sedap. Adik PG belanja aku makan kat sini, bayar hutang dia. Nasi banyak.”
Kasyaf mengangguk sebelum dia bersuara, “Bolehlah. Tapau sekali kat budak-budak lain. Karang balik aku malas dah nak masak-masak.”
“Okey, bereh! Apa-apa nanti telefon aku!”
Kasyaf angkat tanda ‘okey’ dengan jarinya sebelum berlalu ke pasaraya yang bernama Tunas itu. Dari jauh dia dah nampak Jihan dan Ika di depan pintu masuk.

“Dari kita bagi budak-budak tu makanan ringan, apa kata kalau kita bagi alat tulis kat dia orang? Alatan mewarna ke? Kita buat program ni untuk create awareness pasal autisme kan. Takkan kita nak create awareness tapi kita bagi budak-budak tu makanan ringan, macam tak kena je..." ujar Ika, serius.
"Aku setuju. Kita boleh bagi drawing block dengan alatan mewarna." 
Jihan jungkit bahu, "Aku follow korang je."
"Untuk pertandingan memasak, siapa sponsor?" Tanya Ika pada Kasyaf.
"Maggi katanya. Team sponsorship tak ada bagi surat pun lagi dekat aku," jawab Kasyaf sebelum memegang sebuah buku lukisan, "This is nice."
"Kau dah tak buat komik ke, Kasyaf? Danny kata dulu kau buat komik," tanya Jihan.
"Dah lama stop. Tak ada idea."
Jihan mengangguk saja. Dah tak ada idea nak tanya apa. Dari mereka masuk, mereka berdua ni asyik berbincang benda serius saja. Dia pun dah terikut jadi serius!
Jihan hela nafas sikit sebelum dia memandang Ika yang sedang meneliti pensel-pensel warna. Kasyaf pula asyik dengan buku lukisan. Spontan bibir Jihan mengukir senyum.
Telefon pintar ditarik keluar. Aplikasi kamera dibuka sebelum gambar Ika dan Kasyaf yang saling membelakangi itu diambil.
Aplikasi Whatsapp dibuka. Nama Danny ditekan,
Jihan
- Danny-
Danny
- Ya, Jihan sayang?-
Jihan
- Tengok ni-
- (picture sent)-
Danny
- GILA! INI SKANDAL TERHANGAT KOT-
Jihan
- Hari ini dalam sejarah kot-
- Tak ada gaduh-gaduh-
- Tapi dua-dua serius je-
- Macam melawat orang sakit je rasa-
Danny
- Haha! Kesian sayang aku ni...-
- Kalau aku ada, mesti kau tak bosan kannn...-
- 
😍 😍 😍-
Jihan
- Kau lonely sangat ke? Sampai aku pun kau nak ayat-
Danny
- Aku stress gila-
- Assignment tak siap lagi-
- Dahlah lapar-
Jihan
- Alololo, kesiannya dia-
- Kau nak makan apa?-
- Aku belikan nanti-
Danny
- Tak apa. Aman dah mesej tadi, kata dia tapaukan nasi ayam sedap depan Tunas-
- Tapi kan...-
- Aku teringin sup kaki ayam yang ummi aku selalu buatlah
😒 😒-
Jihan
- Esok aku buatkan untuk kau-
- Nak buat hari ni tak sempat dah-
Danny
- Serius ke wei? Kau tak sibuk ke esok?-
Jihan
- Esok aku ada kelas pagi je. Kau nak tak?-
Danny
- Gilalah aku kalau tak nak-
- THANK YOU JIHAN-
- Ni aku sayang kau ni 
-
Tak sempat Jihan nak balas, Ika dah menyeru namanya, "Jihan! Jom!"
Jihan angkat isyarat okey dengan jarinya. Kemudiannya, dia menaip sesuatu sebelum menyimpan telefon yang dia pegang tadi ke dalam seluarnya.
Jihan
- Yelah! Sayang kau jugak-
- GTG, Danny-
- 
πŸ‘‹ πŸ‘‹-
Danny yang ada di dalam bilik merenung telefonnya, tak percaya! Biar betul?!

p/s; Sayang Danny jugak. Kekeke <3

19 comments:

  1. Tak sabar nak tunggu next part.. Best sangat².. Cerpen awk semua boleh layan����������

    Liaa*

    ReplyDelete
  2. hahaha .. bole terkedu ye danny , ohh patut teringin nasi ayam upenye teringat kat pijah ye aman sayang .. hihi

    ReplyDelete
  3. Hahaha.... Ambik ko Danny.....mengayat sgt. Sekali dia diayat....terkeduuuu.....
    😊 😊 😊 -Azzna -

    ReplyDelete
  4. Hahaha.... Ambik ko Danny.....mengayat sgt. Sekali dia diayat....terkeduuuu.....
    😊 😊 😊 -Azzna -

    ReplyDelete
  5. 1st time ni komen kat sini... kipidap <3 .

    ReplyDelete
  6. tggu psl danny trdiam pulak...hihihi

    ReplyDelete
  7. Waaa.. Plis jadikan diorang first partner yg kawen haha.. Srs best

    ReplyDelete
  8. Kak najwaaa. 1 hari 1 cerpen pliss😍 klu bole pnjg2 citenya pun lagi bestttπŸ€—

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. KADLR ni cerita siapa yer? Lompat masuk bab 7 terus terpinga2..hahaha

    ReplyDelete
  11. Sambung laaaaaaaaaaaa. Pleaseeeeeeeeeeee

    ReplyDelete
  12. Akakkkk nk lgi:-(btw akak tk nk smbung cite fly ke?sya miss jo:-(

    ReplyDelete
  13. sambung la kak...saya hari2 visit blog akak nak tengok ada ke tak sambungan dia��������������

    ReplyDelete
  14. tak pernah x bestt.. terkedu danny bila jihan ckp syg kau jgk. next episode please 😬

    ReplyDelete
  15. Najwa janji nak aktif tahun ni. 😁😁😁😁. Nak lagi sambungan. Hehehe eden dah rindu nii 😱😭

    ReplyDelete
  16. Najwa janji nak aktif tahun ni. 😁😁😁😁. Nak lagi sambungan. Hehehe eden dah rindu nii 😱😭

    ReplyDelete
  17. Akak mana akak... Setiap hari jenguk blog ni nk tgok ada crita masuk ke x... Cerita naqi n yaya akak nk wat cerpen ke apa kak

    ReplyDelete