Thursday 10 May 2012

Aku, Dia Dan Vespa (Bab 7)

Ulfah renung televisyen yang terpasang. Dalam mindanya masih teringat perbualan dia dengan keluarganya.  Dia rasa tak tenang, duduk dalam rumah pun terasa jiwa tak senang. Dulu, kat UPM serabut dengan kehadiran Ady yang selalu mengejarnya. Sekarang serabut dengan bayang calon bakal suaminya yang entah siapa. Jiwanya terasa nak memberontak tapi mesti umi dengan abah sedih.
“Fafa, kenapa ni?”
Ulfah pandang Suhail. “Tak ada apa-apa.”
Suhail angkat kening. “Dah terang-terang you had something in mind. Tak nak share dengan angah?”
Ulfah geleng.
“Kenapa ni?”
“Shhh... diam. Nak tengok Tom and Jerry ni.” Matanya masih ditala pada televisyen namun fikirannya bukan di situ.
Suhail tahan tawa. “Fafa sayang, ni bukan Tom and Jerry lah. Ni cerita Powerpuff Girls.”
Ulfah tergamam. Ternyata Bubbles sedang bermain dengan patung sotong yang berwarna ungu. “Eh, sejak bila Tom jadi Bubbles?”
Suhail tak dapat tahan tawa. Soalan polos Ulfah buat dia rasa nak berguling atas karpet.
Ulfah buat tak tahu. “Nak tengok cerita Hindustan.” Dia capai remote control namun tangannya dipegang Suhail.
“Fafa kenapa sebenarnya ni?”

Ulfah tarik tangan. “Kenapa apanya? Fafa okey je.”
“Fafa, angah tahu Fafa tak okey. Bubbles tak akan bertukar jadi Tom kalau Fafa okey.”
Ulfah mengeluh.
“Fafa.”
“Fafa tak tahu kenapa tapi Fafa gelisah bila fikir tentang hal merisik minggu depan.” Ulfah bersuara, perlahan.
“Dah agak. Kenapa?”
“Entah.” Ulfah jungkit bahu.
Suhail diam sebelum kembali bersuara. “Fafa dah ada pilihan hati ke?”
Bayang lelaki gila bermain di minda namun segera ditepis. “Tak ada.”
“Jadi, kenapa perlu risau?”
“Ulfah tak tahu betul ke pilihan Fafa ni.”
“Mungkin Fafa kena buat solat istikharah, mungkin Fafa akan dapat jawapan yang dapat tenangkan jiwa Fafa.”
Ulfah angguk kepala. “Mungkin.”

Thaqif bagi salam yang terakhir sebelum mengakhiri solat istikharahnya. Sungguh, dia masih buntu tapi dia yakin, Allah akan bagi jawapan kepadanya. Dia letakkan kopiah yang tersarung di atas kepala ke atas meja. Dia kemudian membelek album gambar yang ada wajah si gadis yang sejak dari bila mendiami hati. Sungguh, dia tidak tahu bila dia mula suka pada gadis itu. ‘Ya Allah, andai dia pemilik tulang rusukku, dekatkanlah hatiku dan hatinya. Panjangkanlah jodohku dan dia. Sesungguhnya, Engkau lebih mengetahui.’

Ulfah capai surah Yasin yang ada di atas meja. Jam di dinding tepat pukul 3.00 pagi. Tidurnya tidak lena pagi itu. Dia terjaga dari tidur pada pukul 2.30 pagi dan dia terus ambil wudu’. Solat istikharah baru selesai dilakukan sebentar tadi. Alhamdulillah, jiwanya semakin tenang. Cuma rasa susah hati itu masih ada. Dia membaca surah Al-Fatihah dulu sebelum memulakan bacaan surah Yasin pada awal pagi itu.

“Kau nak pergi mana ni? Aku datang rumah kau, kau pulak angkut baldi keluar dari rumah.” Pit membebel bila Thaqif angkat baldi dari dapur ke luar rumah.
“Aku nak basuh vespalah, abang oii.” Ujar Thaqif dari luar rumah dengan seluar tiga suku dan t-shirt ungu tanpa kolar. Simple tapi masih tampak segak bergaya.
“Esok jelah kau basuh.”
“Kau tolong aku basuhlah kalau macam tu.”
Pit muncul di depan muka pintu. “Malas. Vespa kau, kau basuh.”
“Kalau macam tu, better kau diam.” Thaqif bagi amaran sebelum mula membasuh vespa hitam kesayangannya. Kereta Corolla Altis yang ada di situ cuma menjeling saja bila vespa hitam itu menjadi pujaan hati Thaqif.
Pit sengih lalu dia masuk semula ke dalam rumah. Rancangan TV9, Nasi Lemak Kopi O menjadi rancangan pilihannya di hujung minggu yang permai itu.
Sepuluh minit kemudian, Pit muncul semula dengan Samsung Galaxy Mini milik Thaqif di tangan kanannya. “Aidil call.”
Thaqif basuh tangan lap tangan basahnya di baju lalu diambil telefon pintar itu dari tangan Pit. “Hah, kenapa?”
Thaqif pandang Pit yang dah masuk ke dalam rumah. “Kau mengidam apa nak makan Secret Recipe pulak ni?” Thaqif mengeluh sebelum mengangguk. “Yelah. Sengal punya adik. Lain kali ‘terbang’lah lagi dari motor tu.”
Thaqif diam dengan bebelan Aidil di talian sana. “Sudahlah. Aku nak pergi belilah ni. Duduk kat rumah tu diam-diam.” Butang merah ditekan.
“Pit!!”
“Apa kau ni? Aku tengah tengok TVlah.” Pit buat muka.
“Jom pergi Secret Recipe. Si Aidil mengidam Spaghetti Meatball.”
“Demand gila adik kau, padahal patah tangan je pun.”
“Adik siapa? Adik aku jugak.” Thaqif mengeluh.

“Zira, aku dah ada kat Secret Recipe ni. Aku menunggu ni. Cepat sikit.” Butang merah ditekan. Dia menyisip air Lemonade Ice yang dipesan tadi.
Dia kemudiannya buka buku Sebenarnya, Saya Isteri Dia. Dia sudah sampai di part mana Firash cemburu dengan isterinya yang rapat dengan sepupunya. Tersengih-sengih dia baca novel itu.
Pintu Secret Recipe di buka dari luar. Suara pelayan Secret Recipe menyambut pelanggan yang bertandang tidak dihiraukan Ulfah. Dia masih dengan bacaannya. Dia masih tersengih-sengih seorang diri. Tiba-tiba kerusi di depannya ditarik. Dia angkat muka dan dia terlopong. Terkejutnya rasa, usah dikata. Tanpa disangka, ada pertemuan kali keempat dengan lelaki itu. Sungguh dia terkejut
“Hi awak.” Sapa lelaki itu sambil tersenyum, manis.

Ulfah menunduk. Kepalanya tidak diangkat langsung. Wajah lelaki gila yang sedang tersenyum di depannya buat debaran di dada menggila.
“Awak, tengoklah saya.” Thaqif ukir sengih lebar. Sungguh gembiranya rasa hati bila terjumpa gadis itu di Secret Recipe. Dia rasa nak balik rumah mama dan terus cium Aidil. Kalau bukan sebab Aidil, mesti dia tak jumpa gadis itu.
Ulfah angkat kening. ‘Ada apahal aku nak tengok kau?’
“Kita memang berjodoh kan, awak?”
Ulfah terus pandang si lelaki. “Siapa nak berjodoh dengan awak?”
“Awaklah. Saya suka awak. Jom kahwin.” Ujar Thaqif, bersungguh-sungguh. Entah kenapa, lidahnya lancar menuturkan ayat itu padahal dia tidak kenal pun gadis di depannya.
“Awak ni memang gilalah! Saya kenal awak pun tak, awak ajak saya kahwin?” Ulfah bersuara, kuat.
“Kita boleh kenal lepas bernikah.”
Ulfah geleng kepala. Dia akui, hatinya berdebar tapi untuk menerima lelaki yang entah siapa itu. Sesuatu mustahil baginya. “Maaf. Saya tolak lamaran awak.”
Wajah Thaqif beriak kehampaan. “Kenapa? Boleh saya tahu sebab apa?”
 Sebab yang pertama, saya tak kenal awak. Sebab yang kedua, awak pun tak kenal saya dan sebab yang ketiga...” Ulfah tidak sempat menghabiskan ayatnya bila Thaqif menyampuk.
“Kita boleh cuba.”
“Cuba apa? Nama awak pun saya tak tahu. Nama saya, awak tahu?”
Thaqif geleng. Betul sebenarnya apa yang dikatakan oleh gadis itu. Mereka saling tidak mengenali, masakan boleh menikah buta-buta saja.
“Lagipun, saya ada sebab lain untuk tolak lamaran gila dari awak.”
“Apa?” Entah kenapa, Thaqif berdebar sendiri.
“Sebab saya dah ada jodoh saya sendiri. Pilihan keluarga.”
Thaqif diam seketika. “Awak yakin ke awak akan bahagia dengan pilihan keluarga awak tu?”
Ulfah angguk kepala, yakin. Teringat kembali mimpinya semalam. Seorang lelaki lengkap berbaju melayu tersenyum padanya. Lelaki di dalam mimpinya itu sempat berbicara, “Terima kasih sebab sudi terima abang walaupun abang ni pilihan keluarga Ulfah.” Dan yang pasti di dalam mimpi itu, dia terasa sangat bahagia.
Thaqif terkedu sendiri. Galaunya hati, cuma dia tahu. ‘Mungkin benar kata Pit, dia bukan jodohku dan mungkin ini jawapan untuk solat istikharah aku hari itu.’
“Saya minta maaf. Saya mohon pada awak, buanglah gambar saya ada di dalam simpanan awak. Tak manis andai awak masih menyimpan gambar saya ketika saya sudah pun menjadi milik orang lain. Maafkan saya sekali lagi. Assalamualaikum.” Ulfah angkat kaki, melangkah ke kaunter dan terus berlalu keluar dari Secret Recipe tanpa menoleh lagi, meninggalkan Thaqif yang masih terkedu dan terkelu.
Di luar Secret Recipe, dia terserempak Azira.
“Ulfah, kau kenapa?” Azira menegur saat Ulfah laju berjalan meninggalkan Secret Recipe. Wajah Ulfah mendung. Tersangat mendung.
Ulfah menggeleng.
“Jom pergi cari tempat yang selesa sikit nak bersembang. Jom masuk Secret Recipe.” Azira tarik tangan Ulfah namun Ulfah menggeleng.
“Kenapa?” Azira bertanya, pelik.
“Cari tempat lain. Aku tak nak masuk dalam tu.” Dan Azira hanya mengangguk.

“Mana spaghettinya?” Pit bertanya saat Thaqif melangkah masuk ke dalam kereta.
Thaqif diam.
“Qif?” Pit pelik. Wajah Thaqif nampak sangat serabut.
“Hantar aku balik rumah mama. Ada benda aku nak cakap dengan mama.”
Pit angguk walaupun dia terasa pelik. “Kau okey?”
“Stop asking, Pit. Aku penat. I’m sorry but can you just drive? Aku betul tak nak jawab apa-apa soalan.”
Pit diam. Sesuatu tidak kena dengan Thaqif, dia pasti itu. Ingin ditanya lagi kepada Thaqif, tidak mungkin. Mood sahabatnya sangat tidak baik jadi lebih baik dia diam dan terus memandu.

“Eh, mana spaghetti aku?” Aidil angkat kening bila dia nampak Thaqif laju menapak ke dalam rumah.
Thaqif buat tidak peduli, kakinya laju menuju ke dapur.
Aidil pandang Pit yang juga sudah menapak ke dalam rumah.
“Don’t ask him anything kalau kau tak nak tangan kau patah lagi sebelah. Mood dia sangat tak cool hari ni. Kau tahan je mengidam kau tu dulu.” Bicara panjang Pit buat Aidil mengangguk sendiri. Dia faham. Thaqif akan mengamuk andai didesak dengan pelbagai pertanyaan ketika dia sedang bad mood. Dia pernah melaluinya dan kesannya sangat buruk.
“Aidil, mama mana?” Thaqif muncul dari dapur.
Terhincut sedikit bahu Aidil bila suara Thaqif kedengaran sangat keras.“Mama kat atas. Solat kot.” Sumpah dia terkejut, tak tipu.

Thaqif buka pintu bilik mama, perlahan-lahan. Suara mama mengaji meruntun jiwanya. Teringat kembali peristiwa di mana dia membentak pada mama. ‘Ya Allah, berdosanya aku pada mama.’ Perlahan-lahan dia dekati mama lalu dia sembamkan muka di bahu mama.
“Ya Allah, Adam. Terkejut mama.” Mama urut dada namun mama pelik bila Thaqif langsung tidak angkat muka.
“Adam?” Panggil mama lembut.
Thaqif angkat muka. Mata Thaqif bergenang dengan air.
“Kenapa Adam ni?”
“Adam berdosa dengan mama. Hari tu Adam buat mama kecil hati. Adam berdosa dengan mama.” Sungguh, dia sedih. Kerana cinta pada gadis yang entah tidak diketahui namanya, dia membentak pada mama. Kerana dendam lama akibat putus cinta, dia buat mama kecil hati.
Mama usap bahu Thaqif. “Kenapa Adam Thaqif, hero mama yang paling kuat ni menangis?”
“Sebab Adam Thaqif ni buat mama dia terasa hati.”
Mama senyum dengan jawapan Thaqif. “Dah. Malu dekat Aidil.”
Thaqif peluk mama, erat bagai tidak mahu melepaskan mama.
“Manjanya, Ya Allah.” Mama ketawa.
Thaqif diam. Dia angkat muka. “Ma, Adam setuju nak bertunang dengan pilihan mama tu.”
“Kenapa tiba-tiba?”
Wajah gadis tadi terlayar di minda. “Mungkin sebab dah tertulis, jodoh Adam dengan pilihan mama tu. Bukan perempuan lain.”
“Alhamdulillah.” Hanya itu yang keluar dari mulut mama.

To be continued...

p/s: mungkin entry kali ni bosan sikit. maaf ye :)

10 comments:

  1. ooo...best...tak sabar nk tunggu bab seterusnya...

    ReplyDelete
  2. Akhirnya...Thaqif terima juga pilihan family...
    Tak sabar nak tunggu next entry...
    Pertemuan semula antara Thaqif & Ulfah dan bermulalah sebuah percintaan.. ^_^)Y
    (Kite pula yang lebih-lebih...hehehe)

    ReplyDelete
  3. hehehehe..senyum sorg bc yg nie..manje btl adam thaqif..hahahah..i like !

    ReplyDelete