Wednesday 20 February 2019

[Mini Novel] K.A.D.L.R (Bab 18)

Lutfi membetulkan letak kemeja di tubuhnya. Rambut yang sedikit serabai dikemaskan dengan jari-jarinya. Tangan kanan dibawa ke mulut lalu nafasnya dihembus sikit. Okey, mulut tak busuk! Beg laptop dibetulkan sebelum dia melangkah keluar dari tandas perpustakaan.
Telefon yang ada di dalam poket seluar dikeluarkan. Nama Puspa Sayang didail dan telefon itu bawa ke telinga. Seketika kemudian, panggilannya disambut, “Hello?”
“Hello, Lutfi!”
Suara Puspa di talian sana membuahkan senyuman di bibir Lutfi. Aduh, suara pun dah boleh buat orang cair ni, “Puspa, awak jadi kan nak keluar lunch dengan saya hari ni?”
“Jadilah. Saya dah janji kan?”
Lutfi tersengih lagi. Aduhai, lembut betul suara dia, “So, kita jumpa kat restoran tu, ya?”
“Okey. Jumpa kat sana. Bye, Lutfi!”
“Bye, Puspa!” Ucap Lutfi sebelum tersengih-sengih. Adakah ini yang dinamakan cinta?
“Sengih-sengih macam orang gila. Apahal kau?”
Terangkat sikit bahu Lutfi, terkejut dengan teguran yang datang tiba-tiba. Dia berpaling ke kanan melihat si teman serumahnya buat muka toya tak bersalah, “Woi, Kacap!”
Kasyaf senyum saja sebelum wajahnya serius semula, “Kau happy sangat ni kenapa? Novel lulus untuk terbit ke?”
“Nope. Better...” Ujar Lutfi dengan senyuman meleret.
“Menang loteri?” Kasyaf jungkit kening.
Lutfi tunjuk penumbuk pada Kasyaf sebelum dia tersenyum kembali, “Aku ada date tengahari ni.”
Kasyaf senyum sikit sebelum dia tepuk Lutfi, “Tahniah tapi dating tu beringat juga, kalau berdua tu selalunya ada yang ketiga.”
Berubah sikit muka Lutfi sebelum dia peluk lengan Kasyaf, “Baik, ma!”
“Wei, setan! Kau apahal peluk-peluk lengan aku ni?” Kasyaf menolak Lutfi yang masih memeluk lengannya, “Lepaslah, gila!”
Lutfi ketawa sebelum dia melepaskan tangan Kasyaf, “Doakan aku, wei!”
Kasyaf lalu menggelengkan kepalanya sambil melihat langkah Lutfi yang sudah menjauh. Teringin dia nak tengok Puspa Wangi kesayangan si Lutfi ni. Cantik sangat agaknya, sampai angau mangkuk tu! Semoga dia terima kau, Lutfi!

“Aman, nak masak apa ni?” Radzi yang duduk bersila di depan peti ais bertanya.
Aman yang tengah memasukkan baju ke dalam mesin basuh memandang ke arah Radzi, “Apa ada wei?”
“Dalam freezer ada ikan cerut, ada ayam, ada udang dengan fishball dan abang dia, fishcake!” Jawab Radzi sebelum dia bersuara lagi, “Sayur ada kobis, sawi, salad dengan tomato.”
“Kau keluarkan adik-beradik fish tu dengan sayur sawi. Ayam pun keluarkan sekali. Kita buat ayam goreng dengan sup sawi jelah.”
Radzi mengangguk sebelum dia berfikir senyap, “Wei, ikan ni nak buat ikan rebus tak? Lepas tu goreng rangup, cicah budu. Pergh, terangkat! Ayam kita simpan buat lauk hari lain.”
Aman pandang Radzi sebelum dia menelan air liur. MasyaAllah, sedapnya ikan rebus goreng... “Kau memang pandai memancing selera makan aku, Radzi.”
“So, on ke tak on?”
“On!!” Aman menjawab sebelum ketawa, “Danny mana?”
“Tengah mengaji rasanya.”
Aman angguk saja sebelum butang on mesin basuh itu ditekan. Sabun dimasukkan dan pintu mesin basuh, ditutup! “Eh, Kasyaf balik makan tengahari tak?”
“Aku tanya dah, dia kata tak. Dia nak siapkan assignment kat library, “ Danny yang berkain pelikat masuk ke dapur, “Nak masak apa wei?”
“Sup sawi dengan ikan rebus goreng, cicah budu!”
“MasyaAllah, lauk syurga dunia!” Ujar Danny dengan muka teruja sebelum dia membasuh tangannya, “Nak kena kupas bawang berapa banyak ni?”
“Bawang kecik tiga biji, bawang putih tiga ulas. Tumbuk lumat,” jawab Aman dengan pertanyaan Danny.
Radzi yang tengah membuka tong beras pandang Danny dengan Aman, “Wei!”
“Apa?” Serentak mereka berdua menjawab.
“Beras yilek!”
Danny dah buat muka sedih, “Beras tak ada?”
“Kau tak payah drama!” Aman tolak bahu Danny sebelum dia keluar dari dapur. Seketika kemudian, dia masuk semula ke dapur dengan memegang not kuning di tangannya, “Radzi, kau tolong beli beras kat kedai depan boleh? Kau pakai motor aku je.”
Radzi mengangguk, “Boleh je? Nak beli apa lagi?”
“Beli ais dengan telur sekali.”
“Okey!” Radzi angguk. Duit dan kunci yang dihulur Aman, ditarik, “Kalau nak beli benda lain, call je. Aku bawak phone.”
Danny dan Aman mengangguk saja, “Hati-hati, wei!”
Radzi angkat isyarat tangan okey pada Danny dan Aman sebelum berlalu.

Lutfi bermain dengan jemarinya sendiri. Dia masih lagi nervous walaupun dah beberapa kali dia dan Puspa keluar berdua.
“Hai, Lutfi!” Kerusi di depannya ditarik tiba-tiba, buat Lutfi terkejut sikit.
“Hai, Puspa!” Lutfi pura-pura tak terkejut, cover macho kononnya.
“Maaf lambat sikit. Ada hal tadi,” Puspa ukir senyum.
Baru Lutfi nak balas, kerusi di sebelah Puspa ditarik oleh seorang lelaki, “Sorry lambat sikit. Tak ada parking dekat area ni. I parking dekat lot hujung.
Puspa tersenyum lalu dia mengesat sikit peluh di dahi lelaki itu sebelum dia tersedar, “Eh, sorry! Saya lupa pulak. Kenalkan, ini bakal suami saya, Andi. Andi, ni kawan I, Lutfi."
Lutfi tergamam. Dia tak tahu nak senyum macam mana. Bila terlihat lelaki kacak yang bernama Andi itu menghulur tangan padanya, dia laju menyambut huluran Andi, "Lutfi."
"Andi! Lama dah kenal Puspa?"
Lutfi senyum kelat. Sedaya upaya dia memaniskan wajahnya, "Baru lagi. Kenal pun secara tak sengaja."
Puspa angguk sebelum dia memandang Andi, "Inilah dia orang yang I cerita kat you, yang banyak tolong I waktu I mula-mula sampai sini."
Andi ukir senyum sebelum rambut Puspa yang terjuntai di dahi dibetulkan, "Iya? I'm glad! I miss you, sayang."
"Hish, malulah baby!" Puspa menepis tangan Andi sebelum dia ukir senyum serba salah pada Lutfi yang sedari tadi memerhati, "Awak tak kisahkan Lutfi, Andi join kita?"
"Eh, apa saya pulak? Saya yang patut tanya, awak berdua tak kisah ke saya kat sini. Rasa macam tak patut je saya ada kat sini."
"Aku okey je, bro!"
“Sorry, Lutfi. Andi datang mengejut, jadi saya ajak dia lunch sekali. Okey, kan?"
 Lutfi sengih sebelum mengangguk. Aku tak okey langsung. Tak okey! Macam mana nak lari? Macam mana nak lari? Baru Lutfi nak bersuara, telefonnya tiba-tiba berdering. Spontan dia mengukir senyum, "Sekejap ye, nak ambik call kejap!"
Andi dan Puspa serentak mengangguk. 
Lutfi pula terus mengambil panggilan yang masuk itu, "Hello?"
"Lutfi, kau nak balik makan tak? Kalau tak nak, aku nak masak nasi sikit je," tanya Aman, sebaik saja dia mendengar suara Lutfi.
"Apa? Tayar kereta kau pancit? Kat mana?"
"Wei, aku cakap pasal nasi tau... nasi? Sejak bila kau pekak, hoi?" Aman di talian sana bertanya dengan nada pelik, "Lagipun, aku mana ada kereta, gila!"
"Kau telefon pomen dah ke, wei? Kau nak aku pergi dekat kau ke?" Lutfi bertanya lagi. Wajahnya sengaja diseriuskan.
"Woi, mangkuk! Aku tanya pasal makan, setan! Kau balik makan tak, gila?" Separuh geram, Aman bersuara.
"Iya! Iya! Aku pergi dekat kau. Sabar... sabar..."
"Kepala hotak! Nak sabar macam mana lagi dengan kau pelik macam gini? Aku tanya kau balik makan ke tidak?"
"Iya... iya... aku pergi ambik kau. Tunggu situ!" Tanpa pamitan Lutfi mematikan panggilan sebelum dia memandang Andi dan Puspa. Dia kemudiannya berdiri, "Aku kena pergi, bro! Housemate aku ada masalah! Sorry, Puspa! Kereta kawan saya mati tengah jalan."
"Nak aku ikut ke?" Andi dah berdiri.
"Eh, tak apa! Tak apa! Aku pergi sendiri! Lagipun korang dah lama tak jumpa, kan? Enjoy your lunch, yeah?" Lutfi tersenyum sebelum dia berlalu pergi. Selesai satu masalahhhh...
Di rumah sewa Kacap dan Empat Budak Kacak...
"Kau apahal wei? Terjerit-jerit macam tak betul lagi!" Tanya Radzi yang baru selesai mengisi tong beras dengan beras yang baru dibeli.
"Lutfilah yang tak betul. Aku tanya pasal dia balik makan kot, dia tanya balik aku tayar kereta aku pancit kat mana? Sejak bila aku pakai kereta, wei?" Aman pandang Danny dan Radzi.
Danny ketawa, "Ni sama ada kau yang pekak tak pun Lutfi tu tuli."
"Confirm dia yang tuli," balas Aman sebelum dia mencapai periuk nasi, "Kau jangan nak berdiri je kat situ, Danny. Rebus ikan tu!”
"Baik, daddy."
"Palaotak daddy," Aman tunjuk penumbuk pada Danny.
Danny dan Radzi serentak ketawa besar. Aum, daddy sangat...

Aman yang sedang berlunjur kaki di ruang tamu memandang ke arah pintu rumah bila pintu itu ditolak dari luar, “Ha, Lut...”
“Bagi aku masa kejap!” Ujar Lutfi sebelum dia duduk sebelah Aman. Kedua tangannya naik menekup muka. Sebaik saja dia lari dari Puspa dan Andi, dia terus naik motor, merayau dari satu tempat ke satu tempat yang lain.
“Eh, Lutfi kenapa?” Danny yang baru keluar dari bilik tidurnya memandang Aman.
Aman jungkit bahu sebelum dia gamit Danny agar mendekatinya dengan Lutfi.
“Dia dah berpunya.”
Aman dan Danny tercengang dengan pernyataan Lutfi, “Siapa?”
“Puspa.”
Danny pandang Aman sebelum dia kembali memandang Lutfi yang masih menutup mukanya, “Mana kau tahu?”
Lutfi turunkan tangan sebelum bersuara, “Patut tadi aku lunch dengan Puspa tapi...”
Aman dan Danny merenung Lutfi, mahu Lutfi meneruskan cerita.
“Dia datang dengan tunang dia,” sambung Lutfi sebelum senyum tawar, “Aku semacam terkedu kau tahu? Orang yang kau suka, tiba-tiba dah ada tunang. Rasa macam, wow! Rasa macam kena tumbuk dekat sini!” Lutfi tunjuk pada dadanya, “By the way, sorry Aman. Tadi kau telefon aku, aku cakap merepek-merepek. Aku nak larikan diri tadi. Kebetulan kau call.”
Aman mengangguk saja sebelum bahu Lutfi ditepuk, “Tak apa. Aku faham.”
Danny mengerling jam di dinding. Alamak. Dah nak pukul tiga. Dia ada kelas lagi ni. Radzi dah pergi awal tadi sebab Radzi nak singgah Canselori, nak selesaikan urusan yuran pembelajaran, “Lutfi, sorry aku tak dapat stay dengan kau! Aku kena pergi kelas ni. Kalau kau nak apa-apa nanti, cakaplah. Aku belikan dekat kedai.”
Aman nak tersenyum dengar pujukan Danny pada Lutfi.
“Tak apa. Pergilah kelas. Aku pun nak rehat kejap dalam bilik,” Lutfi dah berdiri.
“Kau tak nak makan dulu?” Tanya Aman pada Lutfi, “Lauk, nasi semua ada lagi.”
“Kejap lagilah,” balas Lutfi sebelum tersenyum pada Aman dengan Danny, “Thanks, guys!”
Saat Lutfi menutup pintu biliknya, Aman dengan Danny berpandangan.
“Kesian Lutfi.”
Aman angguk.
“Mesti dia kecewa gila, kan?”
Aman angguk lagi.
Danny nak bersuara lagi namun Aman lebih pantas bersuara, “Danny, kau ada kelas kan?”
“Ya Allah! Aku dah lambat!” Danny mula kelam-kabut. Sekejap masuk ke bilik, sekejap keluar bilik dan pergi ke dapur. Serius, kelam-kabut.
Aman ketawa. Bengong punya Danny!

“Class dismissed!”
Kasyaf tersenyum saja mendengar keluhan lega dari seisi kelasnya bila kelas sudah tamat. Lumrah kelas petang. Semua tak sabar nak balik.
“Kasyaf, kau nak pergi mana-mana ke lepas ni?”
Kasyaf kalih memandang Azraai, “Aku nak pergi kedai buku kejap. Kenapa?”
“Oh, ingat kau balik rumah terus. Cadang nak tumpang kau. Motor aku tak keluar bengkel lagi.”
“Eh, boleh je kalau nak tumpang aku. Aku hantar kau dulu, tak apa.”
Azraai ketawa, “Tak apalah, Kasyaf. Susahkan kau pulak. Aku cuba telefon housemate aku karang, tak salah aku, Zaim ada kelas lagi petang ni.”
“Betul ni?” Tanya Kasyaf, meminta kepastian.
Azraai mengangguk sebelum menepuk bahu Kasyaf dan berlalu.
Kasyaf senyum sebelum telefon pintarnya dikeluarkan dari poket seluar. Dari tadi bergetar. Adalah budak-budak ni berborak ni.
Danny
- Lutfi okey ke, Aman? Tadi tak sempat tanya banyak-
- Kelam kabut aku nak pergi kelas-
Aman
- Okeylah kot tapi tak keluar bilik lagi-
Radzi
- Kenapa dengan Lutfi? Kenapa aku tak tahu apa-apa ni?-
Aman
- Kau kan pergi kelas awal tadi-
- Puspa Wangi dah ada bakal suami-
- Lutfi heartbroken-
Kasyaf yang membaca mesej dari grup Kacap dan Empat Budak Kacak tadi menggeleng perlahan. Teringat balik senyuman gembira Lutfi tadi. Kesian kau, bro!
Kasyaf
- Mana kau tau?-
Aman
- Lutfi cerita tadi. Sebelum dia berkurung dalam bilik-
Danny
😭😭😭😭-
Kasyaf
- Kau dah kenapa?-
Danny
- Kesian Lutfi-
- Dahlah baru first time jatuh chenta 
😢😢😢-
Radzi
- Lutfi berkurung dalam bilik senyap je ke?-
- Ke dia pasang lagu Aiman Tino?-
Aman
- Lagu Aiman Tino 
😂😂😂😂-
Lutfi
- PALAOTAK CERITA PASAL AKU DALAM NI-
- KORANG INGAT AKU DOK GROUP LAIN KE?-
- BONGOK 
😒😒😒😒-
Danny
- Eh?-
- Lutfi sayanggggg 
-
Lutfi
- Tak payah nak sayang sangatlah-
- Aku okey je, guys-
- Kecewa sikit je tapi taklah sampai nak menangis berkurung dalam bilik sambil dengar lagu Aiman Tino-
Radzi
- Kakakaka! Mana nak tahu-
Aman
- Kalau kau okey apahal berkurung je? Jomlah join aku tengok movie oii-
Lutfi
- Aku tengah siapkan kertas kerja untuk minggu bahasa-
- Wei, korang habis kelas pukul berapa?-
- Aman, jangan jawab!-
Aman
🙊🙊🙊-
Danny
- Pukul 5 lebih-lebih. Why?-
Kasyaf
- Aku baru habis kelas. Kenapa?-
Radzi
- Sama macam Mat Danny-
Lutfi
- Karaoke jom-
- Malam ni-
Aman
😱😱😱😱-
- Aku on kalau yang lain on-
Kasyaf
- Aku tak join-
- Aku tak pandai menyanyi-
Danny
- Lagu Upin Ipin hari tu siapa yang menyanyi-
Kasyaf
- Bangang! Jangan ungkitlah-
Lutfi
- Jomlah Kacap-
- Kau tak kesian ke dekat aku yang baru putus cinta ni-
Aman
- Entah, Kacap!-
- Kesianlah member-
- Dahlah tak handsome, orang yang dia suka tak suka dia, tak berapa bijak...-
Lutfi
- Hoi, melebih nampak-
😡😡😡😡-
Aman
- Oopss-
- Terlebih sudah-
- Gurau je, Lut-
Danny
- Kahkahkah-
- Aman takut-
Kasyaf
- Yelah...-
- Aku pergi-
Lutfi
- Radzi?-
Danny
- Dia nak pergi-
- Dia tengah siapkan list lagu dia nak karok nanti-
Aman
- Advanced gila-
- Lagu apa yang tersenarai wei?-
Danny
😂😂😂-
- Selamat Jalan Romeo wei nombor satu-
Lutfi
- Okey-
- Radzi tinggal 
😂😂😂😂-
Radzi
- Siot Danny-
😒😒😒-
Kasyaf ketawa kecil dengan mesej terakhir dari Radzi. Lutfi tak sempat nak rasa sedih rasanya ni, berkawan pulak dengan mat setan bertiga tu. Kasyaf ketawa kecil sekali lagi. What will I do without you guys?

"Siapalah aku iniii... untuk memintal buih yang memutihhh... menjadi permaidani... seperti mana yang tertulis dalam novel cintaaa..." Lutfi tanpa mempedulikan kawan-kawannya, menyanyi dengan sepenuh hati.
Aman dan Danny di belakang Lutfi melambai-lambaikan tangan seperti mereka berada di konsert.
Radzi pula membelek buku lagu, mencari lagu yang mahu dia nyanyikan nanti.
Kasyaf hanya bersandar di sofa. Menyesal pulak dia ikut budak-budak ni. Dari sejam, dia tambah lagi sejam, lepas tu tambah lagi sejam. Nasib baik esok cuti.
"Radzi, dah siap pilih lagu ke?" Aman bertanya selepas Lutfi selesai menyanyi.
"Dah. Tekankan nombor 23345 untuk aku kejap."
"Lagu Kopi Dangdut ke wei?" Danny bertanya sebelum meneguk air Pepsi yang ada di atas meja tepi sofa.
"Baik sikittttt..." Radzi dah berdiri sebelum dia mencapai mikrofon yang ada di tangan Lutfi.
Baru Aman nak mengusik Radzi, intro lagu yang dipilih Radzi bergema di dalam bilik sederhana besar itu.
"HELL NO! Kenapa aku tak jumpa pun lagu ni tadi?" Danny dah berdiri.
"Oooh yeah..." Radzi mula menyanyi tanpa mempedulikan Danny, "You might've been hurt, babe... that ain't no lie... you've seen them all come and go, oh.."
Danny yang memegang mikrofon yang satu lagi menyambung terus, "I remember you told me... that it made you believe in... no man, no cry... maybe that's why..."
"Semua sekali!" Radzi menggamit Lutfi dan Aman supaya menyanyi bersama dengannya, "Every little thing I do... never seems enough for you..."
"You don't wanna lose it again... but I'm not like them..." Aman menyanyi kuat walaupun tanpa mikrofon di tangannya.
"Baby, when you finally... get to love somebody, guess what," Lutfi menyambung sebelum mereka berempat memandang Kasyaf.
Kasyaf senyum senget, "It's gonna be me..."
Setelah selesai mereka berlima menyanyi lagu It' Gonna Be Me, Radzi menolak Kasyaf ke depan, "Turn kau pulak!"
"Tadi dah nyanyi dah!"
"Ala, kau habiskanlah sepuluh minit terakhir ni. Tadi kami dah sakan menyanyi dah," ujar Danny yang tersandar letih.
Kasyaf buat muka, "Malas aku."
"Ala, c'mon Kacap! Satu lagu jeeee..." ujar Aman pula.
"Meh aku pilihkan lagu untuk kau!" Danny menawarkan dirinya tiba-tiba sebelum membelek buku lagu.
Kasyaf pula laju mengambil buku itu dari tangan Danny sebelum Danny bagi lagu pelik-pelik dekat dia. 
"Wei, aku tak pilih lagi!" Danny bersuara dengan nada sedih.
"Tak payah. Aku pilih lagu 00001," Kasyaf bersuara tanpa nada.
Lutfi dan Radzi yang membelek buku lagu yang sebuah lagi dah terkekeh-kekeh ketawa. 
Aman memandang mereka berdua dengan pelik sebelum bertanya, "Kenapa?"
"Pasanglah lagu tu dulu untuk Kacap," tanpa menjawab soalan Aman, Radzi bersuara.
Danny laju menekan nombor 00001 dengan remote yang di atas meja. Selepas seketika, intro lagu yang dipilih Kacap berkumandang dan serentak empat orang yang duduk di sofa ketawa.
Kasyaf pula dah mencarut dalam hati! Apahal lagu ni pulak yang keluar? Siot!
"Ooohhhhhooooiiiii oiiiiiii..." Aman bersuara dari belakang Kasyaf, dengan nada mengusik, "Kalaulah mata bertentang mataaaaaa... hati di dalam bagaiii nak gilaaaaaaa..."
Serentak Danny, Lutfi dan Radzi ketawa besar sebelum Radzi bersuara, "Go Kacap! Go Kacap! Gelek sikit banggg..."
Sekali lagi mereka ketawa. Kasyaf pula dah mencangkung di lantai dengan wajahnya disorokkan pada pehanya. Siotlahhhh...

Happy reading, guys :)

23 comments:

  1. Hadoiiiii...ngekek gelak...mengong semuany

    ReplyDelete
  2. Magaii. Lagu nsync tu xboleh buat main. Baca lirik je dah boleh join nyanyi skali. ����

    ReplyDelete
  3. nape geng atok mude mude dulu tak gini? happy medang.
    tahniah najwah

    ReplyDelete
  4. Kesian lutfi 😢 tapi nasib ada geng berempat tu😂😂 hilang sedih lutfi

    ReplyDelete
  5. xpernah laa xgelak baca kisah kacap ni...memang xdan nak layan leleh laa kalau ade member cenggini

    ReplyDelete
  6. Untung lutfi ade kawan2 yg sentiasa bersama.. kacap n the geng, terbaik��

    ReplyDelete
  7. hahahaha, tergelak semedang baca citer ni....memang besttt..

    ReplyDelete
  8. Betulke? Or Puspa saje je nak test Lutfi?

    ReplyDelete
  9. Mana pergi cerita apek, Mike, adib ?

    ReplyDelete
  10. Terhibur la.. Kesian lutfi.. Part last tu tak boleh bla la. Dah la diaorang selalu nyanyi lagu ramlah ram hahahahah

    WidadAmsyar

    ReplyDelete
  11. Update lagi pleaseee

    ReplyDelete
  12. Mana sambungan fly ? 😢

    ReplyDelete
  13. Buat lah sambungan fly sampai habis 😢saya setia menunggu dari 2018 sampai ke harini masih menunggu

    ReplyDelete
  14. rindulah dgn diaorang berempat ni. kenapa cik najwa lama sangat menyepikan diri?

    ReplyDelete
  15. JADIKAN AGEN KAMI MENJADI FAVORIT ANDA ,
    AYOO BERGABUNG BERSAMA RIBUAN MEMBER KAMI YANG LAINNYA
    HANYA DI HTTP :// WWW.ARENA-DOMINO.COM
    BONUS ROLLINGAN TERBESAR 0,3 % SETIAP MINGGUNYA .
    Untuk keterangan lebih lanjut, segera hubungi kami di: WA : [+855]964967353

    ReplyDelete
  16. Seriously... rasa mcm pipi xleh nak stop senyum baca kisah dorg ni... duk gelak sorg2 kat airport... good job... please nanti tlg buku kan ye ��

    ReplyDelete