Monday 22 June 2020

[Mini Novel] K.A.D.L.R (BAB 21)

Aman hela nafas. Tadi selepas kuliah terakhirnya untuk hari itu habis, dia terkejut bila dia dapat mesej daripada PG yang mahu bertemu dengannya.
Itu yang menyebabkan dia ada di sini. Dia kedai makan yang ada di luar kampus. Wajah PG yang duduk di depannya dipandang sekilas sebelum dia berdehem, “Kenapa kau nak jumpa aku?”
PG pandang Aman sebelum dia mengeluh, “Apa yang jadi antara kau dengan adik aku, Aman? Pijah...”
“Kenapa dengan dia?” Laju Aman memotong. Hatinya terbersit rasa risau!
“Kau suka adik aku?”
Aman diam sekejap. Dia menunduk sebelum dia bersuara, “Aku anggap dia tak lebih dari seorang kawan.”
PG angguk kepala, tanda faham! “Kalau kawan kenapa kau jauhkan diri dari adik aku tanpa sebab? Kenapa semalam...”
“Aku takut!” Potong Aman, laju! “Aku takut aku bagi harapan pada adik kau. Aku tak pernah anggap dia lebih dari...”

“Aku faham!” PG pula laju memotong ayat Aman. Nafasnya dihela sekali lagi, “Jadi kau tahu yang adik aku...”
“Dia memang sukakan aku?” Tanya Aman, mahu tahu.
“Aku tak tahu, man! She shut me off! Dia cuma bercakap dengan Elin saja sekarang. Aku serba-salah, kau kawan baik aku, dia adik aku... aku tak tahu apa masalah korang tapi...” PG mengeluh pula.
“Aku minta maaf, PG! Silap aku, terbagi harapan palsu pada dia!”
PG angguk kepala sebelum dia pandang Aman, “Aman...”
“Ha?”
“Aku minta maaf kalau...” PG matikan ayatnya sebelum dia ukir senyum tawar, “... kalau adik aku buat kau rasa terbeban ke apa. I’m sure it’s just a stupid crush after all. Esok lusa, dia lupalah kot!”
Zap! Tak tahu kenapa, Aman rasa macam kena hiris bila perkataan stupid crush diucapkan oleh PG. Kau dah kenapa Zayyad Aiman? Kau nak terasa kenapa?
“Kau okey?” Tanya PG bila sedar wajah Aman macam berubah sikit.
Aman senyum lalu mengangguk, “Aku harap kita tak putus kawan sebab benda ni.”
“Tak. Hal kau dengan adik aku, itu hal korang. Ya, aku memang marah dengan kau bila tengok adik aku menangis tapi aku pun faham, perasaan tu tak boleh dipaksa! Kalau orang tak nak, takkan nak terhegeh-hegeh lagi.”
Aman terdiam. PG marah dia sebenarnya tapi lelaki itu tenang. Tenang dan serius, “Aku minta maaf.”
PG geleng kepala sebelum dia berdiri, “Aku harap kau dapat bagi aku masa.”
“Hah?”
“Nampak adik aku sakit, aku sakit sama, Aman. Itu satu-satunya adik perempuan aku. Aku pernah hampir hilang dia dulu.”
“Apa... apa maksud kau?”
“Aku harap kau jangan muncul lagi depan adik aku, depan Elin pun because she might kill you,” PG tersengih namun tanpa perisa, “Dan bagi aku masa, untuk hilangkan marah aku pada kau! Apa pun, kau tetap kawan aku cuma aku perlu masa.”
“Aku faham, PG! Aku faham...” Aman angguk kepala.
PG senyum sesaat sebelum dia terus berlalu meninggalkan Aman yang masih duduk di situ.
Aman raup wajah. Mata Pijah yang berkaca semalam buat dia rasa sakit di dadanya. Tipu kalau dia kata dia tak ada secebis suka pada Pijah tapi dia masih ‘bersama’ Sakinah, mustahil untuk dia balas rasa itu.


Danny siku Radzi yang sedang membalas mesej daripada opahnya, “Wei...”
“Hmm...?”
“Tengok Aman...” Bisik Danny pada Radzi sebelum dia memuncungkan mulutnya pada Aman yang sedang berbaring dengan sebelah tangan menutup matanya. Nampak susah hati benar.
Radzi panggung kepala sekejap sebelum dia hela nafas, “Tadi dia cerita kat aku, dia jumpa PG tadi.”
Danny bulatkan mata, “Serius? Kau tahu yang semalam Pijah tu datang serang dia dekat court?”
Radzi terlopong tanda terkejut. Oh man! “Then what happened?”
“Tu... jadi macam tulah,” jawab Danny sebelum mendekati Aman, “Aman, kau okey?”
“Okey!” Jawab Aman, perlahan sebelum tangannya dialihkan dari wajah, “Jom lepak taman permainan.”
Danny pandang Radzi sebelum kembali memandang Aman, “Malam-malam ni?”
Aman angguk kepala! Otaknya jammed! Dia rasa dia kena keluar, tengok langit.
“Aku ajak Lut sekalilah,” Radzi bingkas bangun sebelum dia menuju ke bilik Lutfi di belakang.
“Aku panggil Kacap sekali, okey?”
Aman angguk kepala sekali, “Okey!”
Danny berdiri sebelum menuju ke bilik tidurnya. Kasyaf yang sedang mengulangkaji pelajaran panggung kepala. Headphone ditarik dari kepalanya, “Anything?”
Danny sengih, “Wei...”
“Hmm...?”
“Aman ajak pergi taman permainan.”
“Hah?” Kasyaf pandang Danny, tak percaya! “Malam-malam ni?”
“Kalau kau tengok Aman sekarang, kau mesti faham,” balas Danny sebelum dia mengeluh, “Kesian tengok Aman, Kacap.”
Kasyaf berdiri sebelum dia menjengukkan kepalanya ke luar, matanya memandang Aman yang sudah kembali menutup wajahnya dengan lengan, “Jom!”
“Huh?”
“Lepak taman, kan? Jomlah!” Kasyaf pandang Danny. Melihat Aman yang macam lost itu, dia teringat pada abangnya.
Danny angguk kepala sebelum dia keluar mendekati Aman, “Aman, jom! Pergi taman jom!”
Kasyaf yang memerhati menggeleng kepala. Macam gini punya susah hati, mustahil dia tak ada rasa apa pada adik PG tu!


“Kau dah okey, Aman?” Tanya Radzi yang baru sudah menghabiskan ais krim yang Kasyaf beli di kedai runcit tadi.
Aman senyum tawar lalu dia angguk kepala, “PG marah pada aku tapi aku fahamlah dia marah aku. Aku sakitkan hati adik dia kot.”
“PG marah tak lama tu, insyaAllah!” Balas Danny sebelum dia pun menghabiskan ais krim perisa sarsi. Sedap!
“Aku tak kisah sangat PG marah sebab aku tahu salah aku tapi aku risau...”
“Risaukan apa?” Tanya Kasyaf yang baru selesai membuang batang ais krim di tong sampah berdekatan.
“PG ada sebut sesuatu yang buat aku susah hati...”
“Dia sebut apa?”
“Dia pernah hampir hilang Pijah dulu. Aku nak tahu tapi aku tahu aku tak layak untuk tahu sebab...”
“Let it go, Aman! Jangan fikir dah pasal dia. Kau terlalu ambil berat macam ni yang buat dia letak harapan pada kau. Pijah ada abang dia, apa-apa jadi... PG ada di sisi dia,” nasihat Kasyaf sebelum dia duduk di sebelah Aman.
Aman terdiam sebelum mengangguk.
Lutfi yang diam sejak tadi terus bersuara, “Cuti mid-sem dah dekat, korang ada plan apa-apa ke?"
Kasyaf mengesat peluh di dahinya sebelum dia jungkit bahu, "Plan apanya. Dok kat rumah jelah."
Danny yang duduk di buaian mengangguk, "Betul. Cuti seminggu je kot."
"Seminggu pun dah cukup berharga!" Radzi yang duduk di atas jongkang-jongket bersuara pula.
"Aku cadang nak membuta je. Seminggu cuti, tidur seminggu."
"Gila! Kau ingat kau beruang nak berhibernasi sampai seminggu?" Kasyaf menggeleng dengan kata-kata Lutfi.
Lutfi ketawa, "Taklah! Aku nak siapkan manuskrip aku."
"Novel?" Aman bertanya.
Lutfi angguk, "Haa..."
"Tajuk apa pulak kali ni?" Radzi bertanya pula.
"Puspa Wangi!"
"Kau tak move on lagi ke, wei? Sudah-sudahlah tu!" Danny membalas lalu tersengih, "Kau carilah heroin baru. Dayang Senandung ke, Dayang Nurfaizah pun single lagi. Ku sayang kepadamu, Dayang cinta kamu..."
"Haram suara tak sedap!” Aman ketawa besar! “Pilihan kau bagi kat Lutfi, tak nak kalah! Dayang Nurfaizah konon! Dayang Nurfaizah tengok Lutfi, mau demam setahun!"
"Jebon Aman! Kau ingat aku ni hodoh sangat ke? Kalau ikut skala kekacakkan aku dengan kau, aku lagi kacak kot dari kau!" Lutfi tarik muka namun hatinya terasa lega bila Aman dah mula ketawa seperti biasa.
"Jom balik kampung aku, nak?" Tiba-tiba Radzi memberi cadangan.
Serentak empat pasang mata berpaling memandang Radzi, "Hah?"
"Tak adalah. Dah korang semua punya plan macam hambar je, aku ajaklah balik kampung aku. Terpulanglah korang nak ikut ke tak."
"Boleh jugak. Aku pun tak ada kampung!" Danny mengangguk, "Tapi nak kena bagitahu Jihanlah. Selalu aku balik rumah dengan dia!”
"Aiceh... sayang sungguh dengan Jihan!" Lutfi mengusik Danny sebelum dia pandang Radzi, "Wei, kampung kau ada anak dara cun tak? Kalau ada... aku on!"
"Opah aku cun! Tip top! Dah lama jugak opah aku membujang!" Radzi jungkit-jungkit kening sebelum dia ketawa. Kalau opah dia dengar ni, harus kena cubit sampai lebam badan.
"Aku okey je. Sanggup ke kau nak panggil aku tok ayah?" Lutfi jungkit kening juga sebelum dia bersuara kembali, "On pergi kampung Radzi. Misi pikat opah Radzi!"
"Palaotak!" Aman ketawa sambil mengesat matanya yang berair, "Nanti aku minta kebenaran family aku dulu. Kot mama aku ada plan lain pulak.”
 Radzi angguk saja, "Okey! Kau, Kasyaf?"
"Boleh jugak. Lagipun abah dengan Kaer pergi bercuti dekat Aussie, jumpa along aku. Kalau aku balik pun, tak ada orang kat rumah."
Radzi angkat ibu jari, "Good! Nanti aku telefon opah kata korang nak datang rumah dia cuti ni."
Lutfi angguk, "Cakap sekali, ada orang nak mengorat dia."
"Kau nak kena sembelih dengan opah aku ke?" Tanya Radzi sebelum tawa mereka berlima pecah si taman permainan itu.



p/s: Hai everyone! Maaf lama diam dekat sini. Saya sekarang lagi banyak update di Wattpad. Maaf ya. Enjoy reading this chapter walaupun saya tau ramai dah lupa cerita ni. Kekeke :D

28 comments:

  1. Mana boleh lupa, kacap n the gang.
    Tetap setia menunggu update citer ni.
    Baca citer ni dapat mengimbau kenangan masa bujang dengan kawan yg gila gila tapi bahagia

    ReplyDelete
  2. harap harap ade novel untuk yang macam gulp cafe tuu

    ReplyDelete
  3. wahh. apa nama user kat wattpad?

    ReplyDelete
  4. X pernah lupa. Hari-hari tunggu..next pliss.

    ReplyDelete
  5. X pernah lupa. Hari-hari tunggu..next pliss.

    ReplyDelete
  6. X pernah lupa. Hari-hari tunggu..next pliss.

    ReplyDelete
  7. plis sambunggg. saya dari zaman sekolah dh nak grad degree dah ni tunggu

    ReplyDelete