Monday 8 September 2014

[Mini Novel] FLY (BAB 3)

Johanna mengipas mukanya yang terasa panas dengan kipas bakar sate. Hari ni baru dia tahu betapa susahnya orang yang jual sate dekat pasar-pasar malam dan kedai-kedai makan. Dengan bahangnya, asapnya, bau arang dan lain-lain lagi.
“Orang suruh kipas sate, bukan kipas muka kau!” Sinis saja suara orang yang berdiri di depan kaunter.
Johanna pandang ke kaunter. Cis! “Sibuk!”
D.O. ukir sengih. Bergaduh lagi budak dua ekor ni, “Hadi, live band performance tu pukul berapa?”
Hadi angkat bahu, “Tak pasti. Malam nanti rasanya, lepas isyak.”
“Jo, malam ni jom sekali pergi tengok live band tu,” D.O. pandang Johanna yang asyik mengipas sate.
Johanna kerut dahi sambil menutup hidungnya, “Aku tak ada tiket.”
“Aku ada beli lebih hari tu tapi jangan lupa ajak Nuha sekali tau,” D.O. sengih lebar.
Johanna mengangguk sambil tangan kanannya mengipas sate dan tangan kirinya mengipas mukanya!
Hadi mengerling Johanna yang nampak sangat kekok mengipas sate. Dia menggeleng lalu dia masuk ke tempat membakar sate. Kipas di tangan Johanna ditarik, “Dah, tepi!”
Johanna kerut dahi, “Kau apahal?”
“Pergi isi kuah kacang dalam plastik. Biar aku je bakar sate ni," ujar Hadi tanpa mempedulikan Johanna.

Johanna buat muka, “Kau pergilah jaga booth kau. Kau sibuk kat booth ni kenapa?”
“Booth aku bosan,” balas Hadi bersahaja. Memang pun booth Badan Perwakilan Pelajar bosan, jual aksesori tangan dan leher. Barang-barang budak perempuan, memang taklah dia nak stay situ. Dengan Rena dok mengendeng dia, baik dia angkat kaki.
D.O. hanya menggeleng mendengar Johanna dan Hadi bergaduh. Benda sekecil-kecil kuman pun boleh jadi gaduh budak dua orang ni, “Jo, aku nak pergi beli ais dekat kafe kejap. Kau jaga gerai dengan Hadi tau. Jangan gaduh!”
Johanna mengangguk saja, “Pergilah! Kau jangan melencong tempat lain. Aku belasah kau nanti!”
D.O. mengangguk dan terus berlalu. Yang tinggal di booth cuma Hadi dan Johanna. Munirah dan Letchumi yang juga ahli Persatuan Bahasa Melayu pergi ambil sate ayam yang sudah diperap di Koperasi Aspuri.
Johanna mengerling Hadi yang asyik mengipas sate ayam dan sate daging. Sesekali kedengaran Hadi terbatuk kecil. Mungkin terhidu asap kot. Di dahi Hadi, ada peluh yang terhasil. Johanna capai tuala Good Morning yang ada di atas kerusi lalu dihulurkan kepada Hadi, “Nah!”
Hadi pandang Johanna, “Kenapa?”
“Lap peluh kat dahi kau tu. Jatuh atas sate karang, buat rugi aje. Tak pasal budak sekolah ni keracunan makanan.” Sinis.
Hadi capai tuala yang ada dihulur Johanna lalu dilap pada dahinya, “Ni tuala siapa?”
Johanna sengih keji, “Tuala lap meja!”
Hadi berpaling terus kepada Johanna, “Johanna Sofea!”

Johanna sarung t-shirt lengan panjang yang dah jadi baju hariannya sejak masuk sekolah asrama ni. Rambutnya yang separa basah, dibiarkan saja tak bersikat. Rambut pendek, selalu cepat kering.
“Wei, awat hang siap awai sangat ni? Aku baru nak solat Isyak!” Nuha yang baru balik dari bilik air, memuncungkan mulutnya, “Hang solat dah?”
Tangan Johanna yang sedang membetulkan rambutnya terhenti terus, “Nuha, aku tunggu kau kat bawah tau. Aku nak pergi koperasi kejap.”
Nuha hanya mengangguk. Dia pandang Nida yang baru selesai solat dan pandang Elly yang turut memandang dirinya, “Dia...”
Nida geleng kepala, “Nanti kita tanya dia, terus.”
Nuha dan Elly sama mengangguk. Johanna dah jauh tersasar tapi masih boleh ditarik masuk ke landasan semula. InsyaAllah.
Johanna yang sedang menuruni tangga blok tiba-tiba berhenti lalu terus dia bersandar pada dinding. Soalan Nuha tadi buat dia rasa tak selesa tiba-tiba. Dia masukkan tangan ke dalam poket. Johanna mengeluh. Dulu, waktu kat sekolah lama tak pernah ada orang kisah pun dia solat ke tidak. Kalau dia lepak dengan budak lelaki sampai malam buta pun tak ada sesiapa ambik tahu. Daddy dan mummy adalah marah tapi dia, buat tak endah aje.
Daddy dan mummy selalu nasihat dia pasal solat, pasal pergaulan dia tapi dia buat tak peduli aje. Tambah lagi bila daddy dengan mummy suka compare dia dengan Jihan, adik dia yang nombor dua. Jihan tu serba-serbi sempurna, dia? Segalanya kurang. Bila PMR dia dulu dapat 7A 1B, daddy dengan mummy tak ucap tahniah pun. Marah dia lagi ada sebab tak dapat 8A. Bila Jihan PMR tahun lepas, dapat 8A, dipukul canang pada semua adik beradik mummy dengan daddy pasal kejayaan Jihan. Semuanya Jihan. Johanna tu macam tak pernah wujud. Jihan cantik, Jihan sopan, Jihan lemah-lembut, Jihan anak mithali, sempurna serba-serbi. Johanna? Anak yang tak diingini tambah lepas apa terjadi sewaktu di sekolah lama dulu, dia yang dipersalahkan. Dia yang ibarat dibuang keluarga. Kadang-kadang dia rasa macam dia ni anak angkat dan tidak pernah keluar dari rahim mummy!
Johanna kesat mata yang terasa basah! Sheesh! Apa lu tiba-tiba menangis, der?!
“Jo?”
Johanna berpaling ke belakang. Bibir ukir senyum tanpa perisa, “Dah siap dah?”
Nuha mengangguk. Mata Johanna merah. Kenapa? “Hang okey?”
“Okey je,” Johanna terus tarik tangan Nuha, “Jom! Nanti D.O. bising pulak!”
Nuha hanya mengangguk dan dia tahu ada sesuatu yang tak kena dengan Johanna!

Johanna dan Nuha berdiri di depan pintu Dewan Cengal, menunggu D.O. yang dah lambat lima belas minit. Dia orang nak masuk dulu, tak boleh. Tiket ada dekat D.O.!
Johanna duduk di tepi longkang. Nuha pula duduk bersandar di bahu Johanna, “Kalau aku tahu D.O. ni lambat, memang aku tak turun dah. Baik aku membuta. Badan dahlah letih meniaga siang tadi.”
Johanna sengih. Betul, badan letih macam ni baik tidur aje tapi sebab dia nak tolong D.O. yang nak mengurat Nuha, dia tahankan aje. Tapi... D.O. ni memang bengong! Hari first nak date pun dah lambat, dah tinggalkan persepsi buruk pasal diri dia dekat Nuha. Dah macam mana Nuha nak suka dia?
“D.O. ni mana, Jo? Lambat sangat dah ni!” Nuha merungut.
Johanna angkat bahu, “Entahlah. Aku rasa nak blah je ni! Malas nak tunggu.”
“Jomlah blah! Buat kematu punggung aku ja tunggu dia!” Nuha dah bangkit dari duduknya. Tangannya dihulur kepada Johanna lalu Johanna menyambut tangan Nuha dan terus Nuha menarik Johanna berdiri.
Saat Johanna mengibas punggungnya yang terasa kotor, tiba-tiba terdengar ada suara menjerit, “Jo! Nuha!”
Serentak mereka berpaling. Dari jauh mereka ternampak D.O. berlari-lari anak mendekati mereka. Wajah Johanna berubah terus bila nampak lelaki yang berjalan di belakang D.O., “D.O. ni nak mati dengan aku!”
“Sebab dia lambat?” Nuha jungkit kening.
“Tak,” Johanna menggeleng, “Sebab dia angkut sekali Head Boy kerek, nerd tu!”
Nuha terus ketawa! Hailah, Jo! Anti sungguh dengan si Hadi tu. Siang tadi nampak elok aje meniaga sate sama-sama.
“Guys! Sorry!” D.O. ukir sengih serba-salah.
Johanna angkat kening sebelah, “Macam mana nak mengurat awek, D.O.? Janji dengan member pun lambat!”
D.O. tersentap! “Ala, sorrylah! Tadi aku dengan Hadi berjemaah dekat surau.”
Baru Johanna nak buka mulut nak mengenakan D.O., Hadi tiba-tiba bersuara, “Nak mengurat awek, kena dekat dengan Allah dulu. Baru perempuan pandang. Perempuan pun, kalau dekat dengan Allah baru lelaki pandang, baru lelaki ada rasa nak berkenalan. Tapi perempuanlah, kalau dengan budak tak tentu hala macam kau, sia-sia aje.”
Muka Johanna berubah. Nuha gigit bibir, Hadi ni tahu ke Jo ni tak solat? D.O. pandang Johanna dan Nuha berkali-kali. Macam nak meletus perang aje ni, “Eh, jomlah masuk! Dah lambat!”
Johanna hela nafas, menenangkan hati yang panas, “D.O., aku dengan Nuha tak jadilah nak lepak! Aku tak rasa nak tengok live band malam ni.”
D.O. tercengang tapi dia mengangguk. Dia faham, “Okey. Sorry wei, pasal aku lambat tadi.”
Johanna angkat tangan tanda tak apa. Tangan Nuha ditarik dan mereka terus berlalu.
D.O. pandang Hadi, “Ni semua salah kau!”
Hadi jungkit kening, matanya memandang terus pada langkah Johanna dan Nuha yang menjauh.
Johanna berjalan laju meninggalkan kawasan Dewan Cengal. Nerd punya Head Boy! Geeks!
“Jo...?” Perlahan Nuha bersuara.
“Hmm...” sahutnya, tanpa berpaling.
“Sabar itu separuh daripada iman.”
Johanna tersentak. Entah kenapa dia rasa malam ni macam dia ditampar berkali-kali.

Johanna hela nafas. Suara Puan Faridah di depannya buat Johanna rasa nak pura-pura pengsan. Dah dekat setengah jam Puan Faridah membebel dan sudah setengah jam jugaklah dia terlepas kelas Bahasa Melayu Cikgu Sopiah. Harus kena bebel aku nanti. Kenapa dia kena bebel? Sebab dalam kuiz yang dia bagi hari tu, kertas kosong Johanna dapat, kertas kosong juga Johanna bagi balik.
“Johanna, awak dengar tak apa saya cakap ni?”
Johanna tersentak lalu dia terus mengangguk.
“Kiranya awak setujulah yang saya akan lantik seorang mentor untuk awak. Dia akan bantu awak dalam subjek yang awak lemah.”
Johanna pandang Puan Faridah dengan muka kelam. Bila masa aku setujunya?
“Hari tu saya ada berbincang dengan cikgu kelas awak, dia kata subjek Matematik, Matematik Tambahan dengan Biologi awak okey. Subjek bahasa dengan Sejarah awak pun okey. Masalah awak sekarang pada subjek Fizik, Kimia dan subjek Pendidikan Islam, kan?”
Johanna rasa mukanya berbahang. Bila Puan Faridah sebut pasal subjek Pendidikan Islam, entah kenapa dia rasa malu. Kalau ikutkan dalam kad pengenalannya, agama yang tertulis adalah Agama Islam tapi subjek Pendidikan Islam dia, harus failed. PMR dulu, dia boleh jawab pun sebab dia dapat soalan bocor dan subjek B dalam keputusan PMR dia adalah Pendidikan Islam.
“Johanna?” Puan Faridah merenung Johanna yang nampak dah melayang fikirannya.
Johanna ukir senyum tak ikhlas, “Saya boleh belajar sendiri, Puan.”
Puan Faridah hela nafas, “Johanna, saya tak rasa itu membantu. Based on my observation, awak bukan jenis orang yang suka belajar, Johanna.”
Johanna hela nafas. Dah jadi ahli nujum pulak Puan Faridah ni, “Jadinya puan nak saya setuju dengan cadangan puan?”
Puan Faridah mengangguk.
Johanna kerut dahi lalu dia mengangguk, “Dengan syarat, puan tak lantik Rena jadi mentor saya.”
“Kenapa dengan Rena? Dia antara pelajar excellent sekolah kita,” Puan Faridah pula yang berkerut dahi.
Kenapa dengan Rena? She’s a bitch, puan. Namun Johanna cuma menjawab macam tu dalam hati. Gila nak cakap kuat-kuat?! “Saya tak nak Rena jadi mentor saya. Itu saja permintaan saya.”
Puan Faridah mengeluh, “Baik, saya akan cari mentor yang boleh bantu awak.”
Johanna angguk kepala, “Kalau macam tu, boleh saya pergi sekarang?”
Puan Faridah mengangguk. Sebaik saja Johanna berlalu, Puan Faridah mengeluh. Keras kepala, keras hati...

Keesokkan harinya,
Johanna mengeluh. Lain dia nak, lain dia dapat! Memanglah dia tak nak Rena tapi itu tak bermaksud dia nak si Head Boy kerek ni jadi mentor dia!
“Johanna, saya tak dapat cari orang lain untuk jadi mentor awak selain Hadi. Kebanyakan pelajar kelas awak menolak untuk menjadi mentor awak.”
Johanna hela nafas lalu dia mengerling Hadi yang berdiri tegak di sebelahnya, “Jadinya...”
“Jadinya, saya tanya pada Hadi dan dia bersetuju untuk menjadi mentor awak.”
Johanna kalih memandang Hadi manakala Hadi masih statik berdiri dengan wajah serius.
“Awak okey ke Hadi jadi mentor awak?”
“Kalau saya tak okey...?” Sengaja Johanna cuba mengelak dari menjadi mentee Hadi. Kes malam dua hari lepas pun dia masih rasa berapi lagi.
“Kalau macam tu, saya yang akan jadi mentor awak.”
Johanna tersentak lalu dia menggeleng, “Eh, saya setuju Hadi jadi mentor saya!”
Hadi pandang Johanna lalu dia ukir senyum sinis. Takut kau Puan Faridah jadi mentor kau!
Johanna jeling Hadi. Apa pandang-pandang? Cucuk bijik mata baru tau!
“Kiranya jadilah, ya? Hadi nanti awak sediakan laporan kemajuan Johanna setiap minggu, ya?”
Hadi pandang Puan Faridah lalu dia mengangguk. Laporan kemajuan, huh? Kita tengok banyak mana si Johanna ni ‘maju’.

Johanna pandang Hadi. Hadi pandang Johanna. Sesi pertama mentor-mentee mereka berdua. Hadi angkat kening, Johanna buat muka menyampah.
“Sampai bila kau nak renung muka aku?” Tanya Hadi tanpa mengalihkan matanya dari wajah Johanna.
“Sampai kau blah dari sini,” Johanna ukir senyum manis yang nyata dibuat-buat.
Hadi balas senyuman Johanna dengan wajah ceria, “Not gonna happen!”
Johanna terus matikan senyumannya, “Head Boy, kau skema!"
"Buat latihan Fizik tu, muka surat 50. Kalau tak faham, terus tanya aku,” tanpa memandang Johanna, Hadi membuka buku rujukan subjek Biologi.
Johanna buat muka menyampah. Kenapa mesti mentor aku si Head Boy kerek ni? Kenapa aku kena jadi mentee dia? Kenapa?!
"Kau ingat kau buat muka macam tu, latihan Fizik tu siap macam tu aje ke? Cepat buat. Lepas ni nak revised subjek lain pulak," tanpa mengangkat muka dari buku Biologi, Hadi bersuara lagi.
Johanna merengus! Kenapalah Puan Faridah ni rajin sangat buat program mentor-mentee ni? Pensel mekanikal dipusing-pusing sebelum dia mula membuat latihan Fizik di depannya. Sesekali matanya mengerling ke arah Hadi yang masih tekun dengan buku Biologinya.
"Usha apa? Dah jatuh suka dekat aku?" Hadi tongkat dagu dengan kedua belah tangannya. 
Johanna larikan matanya dari wajah Hadi ke latihan Fizik. Perlahan dia mengguman, "Dari aku suka kau, baik aku suka Pak Abu tukang kebun tu..."
Hadi yang mendengar hanya menggeleng. Cuba Pak Abu pergi meminang kau, teringin nak tengok kau menggelupur nak mengelak pinangan Pak Abu tu! Heh! Kemudian Hadi terus kembali menatap buku Biologinya.
“Head Boy!”
“Apa lagi kau ni?” Hadi bersuara malas.
“Let’s make a deal!”
“What kind of deal?”
“Kita tak payah teruskan mentor-mentee ni. Laporan kemajuan tu, kau tulislah benda yang baik-baik pasal aku. Masa kau tak terbuang dari ‘jaga’ aku, aku pun tak terseksa sangat macam sekarang.”
Hadi mengangguk, “Apa aku dapat kalau aku ikut idea kau ni?”
Johanna senyum, “Aku janji aku takkan cari pasal dengan kau dah.”
Hadi membalas senyuman Johanna dua saat sebelum mematikan senyuman itu, “Not gonna happen! Aku takkan bersubahat buat benda jahat macam kau. Aku dah pegang amanah, maka aku akan jaga amanah aku sebaik mungkin.”
Johanna mencebik, “Skema!”
“Buatlah latihan tu,” Hadi buat muka serius, “And please, no more talking!”
Johanna merengus. Bibirnya dibentuk-bentuk, mengejek si Hadi. No more talking konon! Dasar mat skema!

Bersambung....

p/s: tak ada anak yang suka dibandingkan dengan adik-beradiknya yang lain... :)

13 comments:

  1. SANGAT TAK SUKA. cepat sambung. Ternanti-nanti -inas-

    ReplyDelete
  2. Setuju..masing2 ada kelebihan & kekurangan..peranan ibu bapa ialah membimbing..
    Tp nak tau punca johanna pukul bdk sekolah lama dia tu..
    Hadi ni okay per..skema jer xde lah kerek sgt tahap menyampah cam rena..

    Best! TQ Najwa <3

    ReplyDelete
  3. sis cpt2 update cter ni hehehe

    ReplyDelete
  4. Takpe2.kena sabar.allah ada sentiasa ada dengan kita.dengan syarat kita tak lupakan allah.

    ReplyDelete
  5. nota kaki tu aku suka.. haihh... ni y aku malas baca cerita kauuu nih.. kan dah terbang semua jiwa raga aku! heh

    ReplyDelete
  6. Betul3...everyone has their own klebihan... ☺☺

    ReplyDelete
  7. sian johanna dpt mak bapak cmtu .. mujur jo dpt kwn yg prihatin dn mngambil berat ..

    ReplyDelete
  8. Betul tu... semua org ada kelebihan dan kekurangan masing2....

    ReplyDelete
  9. akak bila nak terbitkan novel ni huhu tak sabar nak tunggu sambungan dia. saya dah baca novel ni 2 kali sehari sebab takleh nak move on dengan kerenah hadi and johanna �� pleasee terbitkan novel fly ni as soon as possible tau. hope akak berjaya dunia akhirat. Amin ��

    ReplyDelete