Monday, 5 May 2014

[CERPEN] Akil+Aina=Cinta

Aina tongkat dagu menunggu kehadiran si adik-adik kembarnya yang ada kelas tambahan pada petang ini. Sekali sekala, dia menyanyi rendah lagu entah apa-apa yang ada di radio.
Dari kejauhan dia nampak Azim dan Anim berjalan ke arah keretanya. Akhirnya, keluar juga budak-budak ni.
“Kakak! Kenapa tak masuk dalam? Penat Anim nak kena jalan, tahu?” Anim membebel sebaik saja dia duduk di tempat duduk belakang.
Aina mencebik bibir, “Exercise la sikit! Azim tak merungut pun macam Anim!”
“Eleh, kakak tu memang! Suka sebelahkan Azim. Kenapalah Anim tak ada abang? Boleh membela Anim.”
“Bisinglah, Anim! Senyap sekejap, tak boleh ke? Pening kepala aku dengar suara kau,” keras Azim menegur.
“Alah, kau memang! Selalu tak puas hati dengan aku!”
“Sudahlah tu! Bergaduh apa korang ni? Kakak tinggal kat sini, balik jalan kaki dua-dua orang!” Senyap terus budak berdua tu bila ditegur Aina.
Saat kereta sudah pun meluncur laju di atas jalan raya, Anim tiba-tiba mencuit bahu Aina, “Kakak...”
“Hmm...?” Balas Aina.
“Mama tu...” Anim senyap sebelum menyambung, “Tak nak kahwin lain ke? Papa dah lama pergi. Mama tak sunyi ke?”
Aina angkat bahu, “Ada Anim, haruslah mama tak sunyi!”
“Kakak! Orang serius ni,” Anim menepuk bahu Aina lalu dia bersuara kembali, “Anim tengok mama macam sunyi je.”
“Kakak lagi suka mama tak kahwin lain.”
“Kenapa?” Serentak Azim dan Anim bertanya.
“I don’t like to add some more chaos in the house. Karang kalau dapat ayah tiri gatal, merenyam, lagi kesian kat mama, tau? Tak pun ayah tiri kaki dera ke? Tak nak kakak!”
Anim dan Azim sama-sama tepuk dahi, “Kakak! You are such a pesimist person-lah!”
Aina angkat bahu sambil tertawa.